čtvrtek 5. března 2015

Rychlé SEO nefunguje

SEO svou složitostí odrazuje špatné klienty

Někdy mám pocit, že kdo nechápe základní principy marketingu a nedokáže si tyto informace přenést do online marketingu, nezaslouží si lepší pozice. Často se setkávám s názory typu "však to SEO tam naťukáte jednou a pak to bude fungovat ne?", nebo ještě častější "a kolik mě to bude stát, abych byl na první pozici?".



Klienti svou nepečlivostí odrazují agentury

Nikomu nezazlívám špatnou orientaci v SEO, nikdo nemůže být odborník na všechno. Ovšem rozdíl je, chtít být TOP a myslet si, že to půjde nějak snadno, nebo bez analýzy, nebo jen za vyšší cenu. Ne, tudy cesta nevede a ani agentura, která Vám nabídne SEO za 10 tisíc měsíčně, nemusí ani za půl roku nic dokázat a Vaše prodeje budou stagnovat. Pokud nemá majitel vztah ke svému podnikání, bude hledat "rychlé řešení" bez nějakých dlouhých řečí apod. Neuspěje. Druhý majitel se vztahem ke svému podnikání rozumí tomu, že i on si musel udělat analýzu svých schopností a konkurence, než do podnikání šel a né jinak tomu je i v online marketingu. Tam se postupuje v zásadě stejně a Váš krámek na ulici je svým způsobem totožný s prezentací na internetu (taky k Vám může nalákat návštěvnost a zákazníky). Takto je potřeba k tomu přistupovat a provést pořádnou analýzu, než se někam začnou strkat peníze.

Zákazník chce garance první pozice (rozhovor po telefonu)

Před chvíli mi volal pan F. se vzorovým požadavkem, který krásně doplňuje tento článek:

On: Dobrý den, chtěl bych optimalizovat web .... Kolik mě bude stát dostat se na první pozice s garancí?
Já: (vysvětlil jsem mu, že garance v SEO neexistuje a ujasnil jsem pánovi, co se dá garantovat a co ne a jak se k věci přistupuje)
On: Aha, tak a můžete mi poslat na email co Vám dám, kolik by mě ta optimalizace stála?
Já: Mám docela málo informací a v marketingu je mnoho činností, které se dají nabídnout a realizovat. Máte nyní 10 min, abych se Vás mohl zeptat na jednotlivé detaily k zakázce? Až na základě toho mohu orientačně zvolit směr, kterým by se začlo a odhadem stanovit rozsah kalkulace za SEO služby.
On: Nezlobte se, ale řeknu Vám to narovinu, volal jsem před Váma konkurenci a ti mi hned řekli co jsem chtěl slyšet a z Vás mám pocit, že je to nějaké složité. Nezlobte se, nashledanou.
Já: Nashledanou.

Otázka: Stáli byste o takového klienta?

Netrpělivost plodí neúspěch

V online marketingu to platí dvojnásob. Váš úspěch v tažení na lepší pozice může být díky Vaší netrpělivosti zmařen. Ať se jedná o reklamní nápis, který nedomyslíte a chcete ho mít co nejdřív vytištěný, nebo "rychlé SEO", kdy požadujete od agentury rychle cenu a tu si pak srovnáte s cenou ostatních agentur a podle toho vybíráte.

Klient, který chce slyšet jen to, co si myslí

Klient, který chce slyšet jen to co chce si zaslouží agenturu, která tento způsob prodeje praktikuje. Ano, garantují SEO. Ano, odkývají co chcete. Ano, dají Vám kalkulaci po 2 minutách telefonického hovoru, aniž by znali specifika Vašeho podnikání. Kam taková spolupráce ale povede, zde nemusím zřejmě rozepisovat. Agentura shrábne pár tisícovek měsíčně a klient vlastně ani neví, za co platí. Může jen věřit, že agentura, kterou si najal, dělá nějaké to SEO.