čtvrtek 22. ledna 2015

Jak si optimalizovat vyhledávání na webu

Vyhledávání má hlavně pomoci něco najít

Moje běžná zkušenost s vyhledáváním uvnitř nějakého webu je taková, že moc nefunguje. Velmi málo webů má intuitivní vyhledávání, např. s našeptávačem, nebo doporučením pro okolní stránky.

Dnes jsem si tohle téma vybral, protože jsem opakovaně narazil na vyhledávání, které moc nefunguje. Firmy to prostě zas tak neřeší (hlavně, když je spousta článků).


Během budování značky však můžete upoutat nějakým zajímavým článkem, ke kterému se návštěvník bude chtít jednou vrátit, ale nebude jej moci na webu najít. Co potom? Potom můžete jeho dobrý dojem takto rychle změnit na špatný.

Google vyhledávání na stránce - Google Site Search

Na Google Site Search si můžete vygenerovat kód, který může plně, nebo částečně zastoupit vyhledávání na Vašem webu: https://www.google.com/work/search/products/gss.html

Cena za plnou verzi je 2 416 Kč za rok, což je podle mě celkem nákladná záležitost.

Pokud jste se rozhodli usnadnit si práci i ušetřit peníze, nabízí se varianta použití (zdarma) Google vyhledávání na webu, ovšem ponesete si s sebou do webu i Google reklamy, což nepůsobí ani profesionálně, ani hezky (doporučuji tak možná pro studenty, kteří nechtějí řešit detaily, ale k nějakému vyhledávání na webu se chtějí dostat). Firmy na tento free způsob můžou rovnou zapomenout, spíš si tím uškodí.

Měřte, co návštěvníci na Vašem webu vyhledávají

Pokud máte alespoň nějaký vyhledávač integrovaný do webu a napojené Google Analytics, můžete si aktivovat sledování vyhledávacích formulí, které návštěvníci vepisují do vyhledávání. Tuto statistiku naleznete: Chování - Vyhledávání na webu - Vyhledávací dotazy.


Ze získaných dat můžete mapovat, co nejvíce Vaši návštěvníci hledají. A hlavně podle mých zkušeností, pokud se zde objevuje nějaký výraz až moc často, je dobré si dát otázku, zda je správně udělaná prezentace tohoto artiklu. Je nutné si položit otázku: "Proč uživatelé musí hledat tak často jednu a tu samou věc". Dle zjištění o co se jedná je pak na majiteli stránek, zda zmíněný atraktivní obsah, nechá umístit např. na hlavní stranu, aby tak více usnadnil svým návštěvníkům najít, co hledají. Tyto výrazy mohou mít sezonní efekt, nebo se může jednat o linkbajt, či podobný atraktivní článek, který generuje nárazovou návštěvnost. Může se také jednat o článek, který lidé hledají příchodem z vyhledávače Google na Vaše strány.

Příklad: Majitel butiků pan Adam, má pobočku v Olomouci, Přerově a Litovli, má hlavní stranu optimalizovanou na klíčové slovo "butiky Olomouc", protože mu generuje nejvíc zakázek. Má však i pobočky v jiných městech. Na webu prezentuje různé články o módě a různé kolekce pro inspiraci. Návštěvník zadá do Google "butiky Olomouc", klikne na web pana Adama a zde nemůže najít seznam butiků, který hledal. Jde tedy do vyhledávání uvnitř webu a tam zadá "butiky olomouc". Pak Adam může mít takovou stránku připravenou, případně se může vydávat za "chytně" nazvaný meta Title. Uživatel však navštívil web za jiným účelem a proto odchází. Samozřejmě většina se ani vyhledávacího pole uvnitř webu nedotkne. Dle těchto údajů je potřeba zjistit, jaká je míra okamžitého opuštění stránky (bounce-rate) a zda nedochází u pana Adama k optimalizaci špatným směrem. Pokud by pan Adam nehodlal udělat katalog butiků v Olomouci, je nutné web přeoptimalizovat na relevantnější klíčové slovo pro jeho obchody s módou.

Co když jenom kliknu na vyhledávací tlačítko

Až moc často se stává, že weby nemají vychytané vyhledávací tlačítko, když uživatel zapomene zadat cokoli. Může se jednat o "drobnost", ale představte si, že si uživatel čte článek, potom "nějakým záhadným způsobem" klikne na vyhledávací button a ten to pošle na úvodní stranu. Nevšimne si toho a bude se ptát sám sebe, jak je možné, že to "spadlo". Přitom to lze vyřešit elegantněji: Když si někdo klikne na vyhledávací button jen tak, lze mu nabídnout stránku se seznamem kategorií nadepsanou "Nezadali jste nic do vyhledávacího pole, ale my jste pro Vás přece jen něco našli", nebo se vyhledávací pole na webu ošetří jednoduše scriptem, který zemezí odeslání prázdného pole. V takovém případě vyjede upozornění, že je potřeba zadat minimálně jeden znak.

Jako příklad uvádím web "H1.cz", kde pouhým klikem na vyhledávací tlačítko přistanete na stránce "Aktuálně". Pro mě to vypadalo tak, že se klikem na tlačítko promuje jiný článek, až pak jsem zjistil že to je vlastně výchozí sekce celého blogu. O tom, že jsem kliknul na tlačítko z prázdného vyhledávání není nikde zmínka.





Přeji kouzelné chvíle při řešení Vašeho vlastního vyhledávání.