pátek 6. června 2014

Slevové portály a výkonové cílení v PPC

Markeťák vykupto.cz mi včera dal zajímavou otázku, když jsem se mu pokoušel vysvětlit vítěznou strategii na sociální síti Twitter: "A v ČR někdo Twitter používá?". Překvapuje mě, že se tyto společnosti (mimochodem Slevomat má ve Vykupto.cz 50% podíl) stále zaměřují pouze na výkonové kanály (nákup prokliků v Adwords, Sklik, Facebook Exchange) a vůbec je nezajímá 1-on-1 marketing, který je dnes snadnější než kdykoli v historii lidstva, právě díky tomu, že cesta mezi dodavatelem a koncovým zákazníkem se usnadnila takřka na jedno kliknutí (Facebook, Twitter, apod.).


Proč tomu tak je? Jednoduše proto, že branding není pro tyto společnosti až tak zajímavý - ale měl by být. Cílení reklam přes bannery v reklamní síti Adwords, Sklik, nebo kontextovou síť na serverech společnosti Seznam.cz, např. Novinky.cz, Super.cz, Prozeny.cz, Stream.cz, apod., je prostě jednodušeji měřitelná a šéfové mají rádi čísla.

Dokonce jsem se dozvěděl, že jedna banka si pyšně platila v Google Adwords TOP první pozici a chraň bůh aby padla na druhou! Hezky zase přisypali penízky na kredit Adwods. Šílenství? Ne, realita. Někdy se Vám prostě může stát, že jako PPC specialista nedojdete seberealizace, protože Váš šéf prostě jen chce, aby jste přeskočili všechny konkurenty a je jedno jestli se do kreditu musí přisypat dalších 100 táců.

Věřím, že slevové portály budou mít efektivitu s dosavadním využitím kontextových sítí, ale nevím jak dlouho jim vydrží sypat slevové nabídky přes bannerovou reklamu a PPC, bez odlišení brandu od všech ostatních, kteří dělají stejně.

Ve slevových portálech je šílená konkurence, ale myslím, si, že ti co to tu rozjeli na začátku mají své místo jisté. Přesto je zde potenciál zvednout nový směr, zaměřit se více na zákazníky, místo na nabídky a lépe cílit v kontextu, a třeba i na místech, o kterých si nyní vedení společnosti myslí, že nejsou atraktivní, nebo jak říkají "výkonové".

A co vy, budete si pamatovat obchodníka, který má pro Vás spoustu nabídek a neosobně Vám je předá, nebo obchodníka, který se s Vámi baví Vaším jazykem a nabídku Vám přizpůsobí?

Mimochodem jak se má Twitter v ČR zjistili na Lupa.cz