pátek 27. září 2013

První existenční hrozba pro SEO?

Google skryje 100% klíčových slov ve statistikách

Za poslední rok kolovalo nejvíce článků o tom, že SEO má na kahánku. Tento nadpis obvykle účinkoval a jeho copywriteři jej užívali k přitáhnutí pozornosti publikacím, které nebyli založeny na faktech. Osobně si nemyslím, že SEO skončí, a to ani když Google zbaběle skryje data o klíčových výrazech. Bude však velmi těžké klientovi prezentovat statistiku "kolik náštěvnosti se na web přivedlo z organického vyhledávání klíčových slov". Jinými slovy: "jakou návštěvnost generuje práce SEO odborníka".

Spekulace o končícím SEO jsou jen dalším "žrádlem" pro sledovanost podobných "hate" článků. Je tu ale jedno velké "ale", které se objevilo v souvislosti s rozhodnutím Google.

Tento týden Google vypustil informaci, že v příštích měsících můžeme očekávat skrytí všech klíčových slov, ze kterých se na naši stránku uživatelé dostávají.

Organic referrals = 100% not provided.


Zdroj: http://www.notprovidedcount.com/

K čemu je informace o klíčových slovech užitečná pro SEO

Je mnoho dobrých statistik, které se z analýzy klíčových frází dají udělat. Mezi hlavní patří:

  1. Objevování možností ke zlepšení současných stránek na základě hodnoty a konkurenčnosti klíčových slov
  2. Zvýšení sledovanosti na klíčová slova, která již návštěvníci vyhledávají a tvorba nových tématických stránek pro menší objemy vyhledávaných, ale stále zajímavých klíčových slov.
  3. Porozumění jak vyhledávání používají uživatelé, jaké klíčové fráze zadávají v souvislosti s naší značkou - jak o našem obsahu smýšlejí a co zadávají do vyhledávače aby jej našli.
  4. Optimalizace pro klíčová slova s více jak 2 slovy (long tale). Která klíčová slova získávají zajímavý trafik (návštěvnost) a současně je není těžké ovládnout (optimalizovat).

Proč Google skryje 100% klíčových slov

Je to zřejmé, jde o zvýšení používání PPC kampaní, v tomto případě Google Adwords.

Když neuvidím z jakých klíčových slov se ke mně návštěvníci dostávají, jednou možností jak to zjistit je reklama v Adwords, kde tyto statistiky uvidím a mohu je analyzovat a vidět další příležitosti pro nová klíčová slova. Tyto statistiky klíčových slov v Google Adwords zůstávají.

Kolik procent klíčových slov aktuálně Google skrývá

Pokud vás zajímá kolik klíčových slov Google k tomuto dni skrývá, zde je užitečný tool, který vám odpoví na tuto otázku:


Co dělat proti taškařici od Google

Takovou malou berličkou je sledování statistik "site search" - čili klíčových slov, která uživatelé zadávají přímo ve hledání na vaší stránce. Pokud jej nemáte, doporučuji zprovoznit - využití je nejlepší pro rozsáhlé weby a členité prezentace v mnoha kategoriích.

Zachovat hlavně klid, protože nikdo SEO nezastavil, jen skryl určitá zásadní data. Pokud se v SEO businessu nějakou dobu pohybujete, vodítkem můžou být historické statistiky z Google Analytics.

Je vhodné "více jak kdy předtím" nastavit si reklamy v Google Adwords a sledovat výkony klíčových frází i na tomto místě. Většina SEO odborníků bude podle mého názoru v budoucnosti stále více využívat výsledky z PPC kampaní jako nástroje pro analýzu klíčových slov.

Pokud máte nějaký tipy, jak 100% skrytí klíčových slov z Google obejít, nebo najít nějaký dobré řešení, budu moc rád, když napíšete komentář pod tento článek.

Mějte se fajn, Filip.

čtvrtek 19. září 2013

Smrt katalogům bez kontextu

"Náš katalog má dobrý link pro SEO" WTF?

Dneska jsem měl dobrej budíček. Volal mi nějaký pán, že nabízí "kvalitní" zápis do jejich nového katalogu.

Jestli mě už trochu znáte z předchozích článků, tak to je konverzace, na které si vždy rád pochutnám. Začla série mých klasických otázek.


Prý se liší od ostatních katalogů, že si tam můžu napsat klíčová slova a to z nich prý dělá dobrý odkaz. Údajně dobrý pro SEO. (Dostáváme se na tenký led.) Tak jsem se zeptal, proč si myslí, že dnes lidé vyhledávají v katalozích? Odpovědí mi bylo, že prý jejich konkurenci (živé firmy) to funguje. Otázka padla přímo takto, cituji "Tak jakto, že to Živým firmám funguje?".

Po mojí otázce "V jakém kontextu se zápisy tvoří" zůstal však volající beze slova. Žádný kontext totiž zápis neobsahuje.

Co je to kontext zápisu v katalogu

Představme si, že jsme výrobce skleníků. Má pro nás zápis v katalogu význam? V katalogu je zpravidla velké množství zápisů a stále roste. Navíc zápisy jdou napříč všemi řemesly. Kontext se ztrácí.

Pro nás, jako pro prodejce skleníků má větší smysl být zapsaný (když už, tak) v zahrádkářském katalogu, kde je skleník souvisejícím produktem a všechny zápisy jsou v KONTEXTU. Pak se dá mluvit o lepším zápisu (zdráhám se ale použít slovo "kvalitní zápis").

Proč tedy katalogy neudělají zápisy v kontextu

Protože je s tím mnoho práce a nikdo nechce skutečně "makat". Je totiž těžké dávat k sobě vhodné firmy a seskupovat je pod tématické kategorie (a nemyslím tím jen kategorie "auto-moto", "krmiva"... apod.) Stále se budeme i tak dostávat do kolečka kdo v katalogu vlastně je, nemusí tam totiž být kvalitní firma, která právě o katalogu ani neví a nebo si nepřeje platit. Provozovatel katalogu se vyhýbá tomuto zamyšlení a raději bude prosazovat že nabízí fakt "kvalitní link"

Provozovatel katalogu jde v drtivé většině cestou "rychlého výdělku" a umí si spočítat, že i kdyby nastavil 900 CZK za rok, při množství zápisů od 1000 firem a podnikatelů se dostává k 1 milionu korun za rok. Dobrý přivýdělek, že? Aby byl tento trend zvládnutelný do tří let, je nutné přemluvit k platbě do katalogu vždy jen jednoho člověka za den. Ano pouze jednoho.

365 dnů = 1 rok
1095 dnů = 3 roky

1095 uživatelů při 900 CZK/rok tarifu = 985.500 CZK / rok

Provozovatel se tak dostane na přivýdělek 82.125 CZK / měsíčně


Dají se akvizice do katalogu zvládnout v jedné osobě?

Ano dají. Dnes to je bez nákladů, stačí mít neomezený tarif a chuť někomu pořád volat a nabízet. Představte si ale, že na to budete dva, tři, čtyři. Šance se zvyšují.

Zvyšuje se i hodnota pro nabrané klienty? Neblázněte. Stále zde chybí kontext, chybí nápad, pořád se totiž bude jednat o další "mrtvý" zápis do katalogu, stejně jako jej nabízí naši staří známí od Seznamu, Živých firem,

Předpokládejme že zápis do katalogu přináší dobrý link pro SEO

A pojďme na to selským rozumem. Proč mi tedy operátor vůbec volá? Proč jsem jeho kvalitní katalog neobjevil v běžném zápisu ve fulltextu? Proč mi jeho kvalitní obsah nebije do očí v sociálních sítích, kde si tento cenný klenot budou lidé sdílet a experti z mojí branže chválit? Na tyto otázky nemusím snad ani dávat odpovědi.

Musíte mít vždy připravenou alespoň jednu otázku "selského rozumu"

Provozovatel katalogu (nebo operátor, nebo kdo mi to volal) komentoval zápisy, že se prý ukazují na první straně ve vyhledávači. Je to možné? Vyžádal jsem si tuto studii (ještě mi nebyla zaslána), uvidíme jestli mi to pošlou, potom zde jistě updatuji tento blog s konkrétními daty. Do té doby zůstávám klasicky skeptický a každý nový katalog bez kontextu pro každého marketéra bude trnem v oku, protože nám odčerpávají finance našich budoucích koncových klientů. Stejně jako to dělají SEO agentury, které se s podobnými "chytrými" řešeními "bez práce" paktují.

A co si myslíte vy o zápisu v katalogu? Rád si o tom přečtu v komentářích pod tímto příspěvkem. Mějte se moc fajn :)

Filip



úterý 10. září 2013

5 nejlepších real-time widgets Google Analytics

5 nejlepších widgetů k real-time sledování v Google Analytics

Už dlouho jsem chtěl napsat nějaký článek typu "7 zaručených rad", nebo "Jak rychle zbohatnout ve 3 krocích", apod. Získat tak velkou sledovanost bylo zbytečné, pokud bych nic nového do hry nepřinesl. Nic užitečného apod. Tento článek je ale jiný. Já Vám skutečně přináším zajímavou věc a hlavně ji můžete za 10 minut využívat i vy pro svůj business.

Zdroj je časopis Forbes, který před nedávnem zveřejnil 5 nelepších widgets do Google Analytics pro aktuální živé sledování přístupů na stránky (real-time).

Celý proces jsem si nastavil na několika svých klientech, takže pro mě nebyl problém všech 5 widgets ofotit a zakroužkovat pole, která jsem modifikoval.

Podle tohoto vzoru si můžete velmi snadno a hlavně rychle nastavit své widgets - kéž bych tento návod měl, když jsem je dělal :)

Kde si můžete vlastní statistiky (widgets) přidat

Jednorázově si vytvořte "Nový panel" a v něm si můžete tvořit widgets, které chcete. Tlačítko: "+přidat widget".



Návštěvnost stránek (článků) a jejich zdroj

Zjistíte, jaký článek si právě uživatelé prohlíží a z jakého zdroje se na něj dostali.



Zjištění návštěvnosti z měst české republiky

Zjistíte návštěvnost stránek podle měst uživatelů.



Návštěvnost z klíčových slov

Klasická návštěvnost naklíčové slovo. Zjistíte na jaké klíčové slovo se návštěvník dostal na vaše stránky.



Návštěvnost ze sociálních sítí

Návštěvnost ze všech sociálních sítí (facebook, twitter, pinterest, linkedin, google plus...).



Aktivní návštěvnici celkem

Aktuální návštěvnost - momentální.



Sledovat aktuální návštěvníky můžete ihned po spuštění nějaké kampaně, zveřejnění článku, nebo jako já po publikování tohoto článku v blogu :)

Zatím čao :)
Filip