čtvrtek 27. června 2013

Podvodná sms pro zaslání kódu

Obsah podvodné sms

Právě mi došla sms, která mne vybízí k zaslání nějakého kódu na uvedené telefonní číslo.


Odesílatel sms: +420 736275201

Text sms: Dobry den, omlouvam se, ze vas vyrusuju, ale omylem jsem odeslal sms s moji registraci na vase cislo, muzu vas poprosit o preposlani sms na cislo 723957671 dekuji, jde o me osobni udaje Kral

Není to ani týden co mě můj kamarád Michal varoval před podobnými sms, zprávu zaznamenal v médiích. Odesílatel se většinou snaží vymámit zaslaný kód pod záminkou "omylem zaslaného kódu vaše číslo".

První nelogická věc

Dovedete si představit, že se "omylem" spletete a místo na číslo:

723957671 svůj kód zašlete na číslo:
777200308 - není to trochu hodně chyb ve vepisování čísel?

To berme jako první výstup při použití selského rozumu.

Druhou analýzu jsem provedl tak, že jsem zadal konkrétní číslo do Google, ale tam se bohužel mnoho nedozvím, bohužel dominují "SPAM" databáze všech možných číselných kombinací, které ale žádné informace komu číslo patří neobsahují. I kdyby taková databáze existovala, mějme na paměti, že majitel čísla se může měnit.

Například Vodafone dává do oběhu dříve používaná čísla po půl roce zablokování/zrušení účtu majitele. Takové snadno zapamatovatelné číslo mám i já: 777 200 308 a asi 2x do roka mi volá nějaká vymáhací služba a hledá pana "Musila", který jim dluží peníze.

Bohužel se musíme smířit s tím, že číslo, které máme, mohl v minulosti používat i někdo jiný. Nevím tedy jak to je s čísly, které si koupíme přímo na prodejně Vodafonu, nebo v supermarketu v podobě předplacené karty (divoké karty, dříve Twist karta, apod.).


Jak funguje nákup služby (s platbou přes mobil)

  1. Objednám si rozsah služby
  2. Uvedu své telefonní číslo, ze kterého bude služba placena
  3. Operátor musí potvrdit, že to jste skutečně vy = zašle potvrzovací kód v sms na váš mobil
  4. Opíšete kód a zadáte jej online do formuláře.
  5. Začnete službu čerpat

Jak postupuje podvodník při sms podvodu

  1. Objednám si rozsah služby
  2. Uvedu své telefonní číslo oběti, ze kterého bude služba placena
  3. Operátor musí potvrdit, že to jste skutečně vy = zašle potvrzovací kód v sms na váš mobil na mobil oběti
  4. Necháte si poslat kód od oběti na svůj telefon pod záminkou "mylného zadání". Opíšete kód a zadáte jej online do formuláře.
  5. Začnete službu čerpat


Pokud jste se stali obětí tohoto podvodu, zpravidla to zjistíte nezvykle vysokými výdaji za telefon. Podvodník totiž využívá službu na váš úkor. Takové platby můžou být nejrůznější, platba za vstup na seznamku, nebo v horším případě do sázkových programů (ruleta, Black Jack apod.). V těchto programech se totiž může sázet prostřednictvím operátora.

Co proti tomu dělat?

Na policii vám zpravidla řeknou "nenaletět", protože tento podvod lze dokázat jen velmi těžko.

Vyjádření por. Ing. Tereza Neubauerová z března 2013:


Jediná rada, aby se to nestalo i vám, je, abyste si chránili své soukromí co nejvíce. Neodpovídali na zprávy neznámým lidem. A už vůbec neposílali různá hesla.

Pokud se opravdu někdo spletl a na internetu zadal špatné telefonní číslo, může přece celou transakci provést znovu s již správným telefonním číslem.



Vyjádření jsem vzal ze stránek policie.cz
http://www.policie.cz/clanek/podvodne-sms-zpravy.aspx
Podobný článek naleznete i na hoax.cz
http://www.hoax.cz/retezove-emaily/sms-podvod---nesdelujte-prijaty-kod/

středa 26. června 2013

20 ručně psaných fontů, které musíte mít

Ručně psané fonty se hodí pro nejrůznější kreativní dokumenty, přáníčka a oznámení. Jsou hravé a vyjadřují emoce více, než klasické fonty. V dnešním článku nabízím výběr 20 fontů, které by neměli chybět žádnému grafikovi, ani tvůrci webu.

Ukázky ručně psaných fontů

V obrázku mrkněte jak font vypadá a pokud se vám líbí, stáhněte si jej podle stejného jména níže. Klikem na odkaz se dostanete na webovou stránku, na které si font zdarma stáhnete.


Fonty ke stažení (zdarma i pro komerční použití):

Cursif
Sketch Me
Cheveuxdange


Fonty ke stažení (pouze pro nekomerční použití):

Always Forever
Simply Glamorous
Little Miss Priss
Strawberry Limeade
Janda Silly Monkey
Delinquente
pencilPete
Love You Through It
Happy Birthday Ryan
Cinnamon Cake
Syphon Spritz
Apple Cider Daydreams
Safe and Sound
Maidstone
Orange Juice
Crispy
Greenbeans

pondělí 10. června 2013

Týmová práce

Sportovní koučink má mnoho zajímavých momentů, ze kterých se můžeme inspirovat. Stejně jako v podnikání, existuje příprava, trénink a zpětná reflexe, nebo chcete-li "analýza, kontrola kvality, vyhodnocení úspěšnosti". Pokud chcete mít úspěch ve svém podnikání a nejste v tom sami, nebo plánujete začít jako týmový hráč, sportovní koučink je místo, kde na vás čeká obrovská inspirace.

Budování týmového ducha

Proč se poučit zrovna z amerického fotbalu? Sportovní koučink je nejblíže k práci s týmem a budování týmového ducha (team building). Práce kouče není jen trénovat, vyhodnocovat, sledovat, nebo komentovat výkony svých hráčů, je hlavně o synchronizaci celého týmu tak, aby fungoval jako jeden celek.

Inspirace pro práci s týmem

Ve videu vám představím základní filozofii sportovního koučinku a jak tyto informace využít ve prospěch svého podnikání, ať už je jakékoli. Pokud pracujete v prostředí s ostatními lidmi, jste členem týmu, nebo organizační skupiny, tohle  video je právě pro vás.

Podnikej jako týmový kouč amerického fotbalu

Sledujte video níže, budu velmi rád za sdílení, lajky a komentáře pod článkem, nebo ve videu na YouTube. Na všechny reakce odpovím.


středa 5. června 2013

Who is Who encyklopedie je podvod?

Encyklopedie Who is Who se vám prodraží

Dnes vám povím, jak se bránit dalšímu podvodnému nabízení produktů, které nikdy potřebovat nebudete. Jedná se o novou formu "lámání" důvěřivých a trochu nesebevědomých lidí, jde o tzv. "nakupování sebevědomí". V ohrožení jsou egocentričtí, sebestřední, naivní a narcistní lidé, takže jsme v ohrožení všichni :D

Napodobující podvodné stránky

Oficiální stránky

Před chvílí jsem měl telefonát od údajné "vedoucí marketingového oddělení" společnosti "European Who is Who Association" nebo chcete-li "Who is Who World Society" (dále jen operátorka). Po telefonu mi byla operátorkou nabídnuta možnost, zveřejnit svůj životopis v knize "European Who is Who".

Na chvíli se ve mě pohnulo ego a sebestřednost, tuto službu chtít, velmi rychle však následoval selský rozum a logika.

Kdo je čtenářem Who is Who?

Knihu může číst narcistní otec, který koupí výtisk svému ne-méně narcistnímu synovi k vánocům, aby viděl, že je o něm psáno. Může jej číst vaše babička a dědeček, když se budete chtít po víkendovém obědu pochlubit, že jste v opravdové knize! Ale nikdo další ji číst nebude.

Na mé dotazy, "kdo knihu čte?" "Kolik výtisků se tiskne?" "Kolik stojí zápis životopisu do knihy?", nebyla operátorka schopna odpovědět a stále mě přesvědčovala, abych šel na osobní schůzku.

"Nejsem tu od toho, abych Vám sdělovala podrobnosti"


Nad hlavou se mi rozsvítil velký vykřičník. Jak mi může někdo něco nabízet a nesdělit mi předem odpovědi na ty nejzákladnější otázky? Ihned jsem si vybavil pranostiku, kterou vymyslel můj kolega Tomáš Blecha "Víš jak poznáš podvodníka?" - "Tak, že ho nepoznáš, jinak by to nebyl podvodník". :D

Podvodníka dokážete lépe identifikovat, pokud:

  • není transparentní
  • používá slova: (mezinárodní, evropský, celosvětový, prestižní, luxusní, pro vyjímečné, pro VIP, pro zasvěcené, apod.)
  • nedává odpověď na základní otázky (termín, cena, podrobnosti, reklamace, délka členství, možnost odstoupení od objednávky, smlouva)
  • během komunikace aspiruje na psychologii, fakta přizpůsobuje ve svůj prospěch = říká to, co bychom rádi slyšeli
  • při telefonickém rozhovoru trvá na osobní schůzce, bez sdělení více podrobností


Operátorka mi sdělila, že kniha je prestižní a již existuje přes 30 let a je známá všude na světě. Na to jsem ji namítl, že pro mě prestižní není, protože jsem o ni nikdy neslyšel. Následně jsem si vyžádal odkaz na webové stránky této vykutálené společnosti. Operátorka mi dala odkaz eu-wiwa.org.

Víte, problém těchto prodejů po telefonu je účinný na jednodušší povahy lidí. Neříkám, že nefunguje, taky neříkám, že každému bylo shůry dáno. Nezávidím operátorům komunikaci s rozumným člověkem, nebo se SEO odborníkem, který si během hovoru zjistí kompletní informace o zmíněné "prestiži webu".

Webová stránka eu-wiwa.org se okamžitě přesměrovala na nové URL: https://www.whoiswho-worldsociety.ch/kunden/direct/WebPreLogin.aspx?uid_Page=WSNeu_FG_Start a tady už něco nehraje.

Podíval jsem se tedy do indexace Google a zjistil jsem, že eu-wiwa.org je mrtvá doména, slouží pouze k přesměrování na tu šíleně dlouhou URL adresu jiné domény (tváří se jako velká firma, mluví o prestiži, ale neumí si nastavit webové stránky?).

Jedeme dál..

Máme tedy doménu whoiswho-worldsociety.ch na kterou se vše přesměrovává. Na Google je indexováno 427 stran, což je na "prestiž" a délku provozování této knihy docela směšná hodnota.

Když jsem tento údaj sdělil operátorce, dočkal jsem se jen obvyklých vytáček, že od toho tady není, aby se mnou mluvila o tomhle a nedokázala mi ani sdělit, jak dlouho již web existuje.

Za vším stojí vychytralý Ralph Huebner a jeho pobočníci

Zjistil jsem si tedy základní údaje z ověřovacího webu Whois Lookup:

Domain name:
whoiswho-worldsociety.ch
Holder of domain name:
Ralph Huebner
Alpenstr. 16
CH-6304 Zug
Switzerland
Contractual Language: German
Technical contact:
united-domains AG
Host MASTER
Gautinger Strasse
10
DE-82319 Starnberg
Germany
DNSSEC:N
Name servers:
ns.udagdns.de
ns.udagdns.net

Doménu eu-wiwa.org jsem podrobil stejné analýze, jak je vidět, za vším stojí Ralph Huebner. Takže podvodná praxe prodeje není naštěstí z české hlavy, bohužel někteří tomuto plánu napomáhají.

Domain ID:D168153193-LROR
Domain Name:EU-WIWA.ORG
Created On:14-Mar-2013 09:45:22 UTC
Last Updated On:14-May-2013 03:45:14 UTC
Expiration Date:14-Mar-2014 09:45:22 UTC
Sponsoring Registrar:united-domains AG (R1838-LROR)
Status:CLIENT TRANSFER PROHIBITED
Registrant ID:UR-0004106389
Registrant Name:Ralph Huebner
Registrant Organization:Who is Who Verlag fuer Personenenzykl.
Registrant Street1:Alpenstrasse 16
Registrant City:Zug
Registrant State/Province:CH
Registrant Postal Code:6304
Registrant Country:CH
Registrant Phone:+41.7101246
Admin ID:UR-0004106390
Admin Name:Ralph Huebner
Admin Organization:Who is Who Verlag fuer Personenenzykl.
Admin Street1:Alpenstrasse 16
Admin City:Zug
Admin State/Province:CH
Admin Postal Code:6304
Admin Country:CH
Admin Phone:+41.7101246
Tech ID:UR-0000996652
Tech Name:Host Master
Tech Organization:united-domains AG
Tech Street1:Gautinger Str. 10
Tech City:Starnberg
Tech Postal Code:82319
Tech Country:DE
Tech Phone:+49.8151368670
Tech FAX:+49.81513686777
Name Server:NS.UDAGDNS.DE
Name Server:NS.UDAGDNS.NET
DNSSEC:Unsigned

Zajímavý údaj, který stojí za zmínku je datum založení domény: Created On:14-Mar-2013 09:45:22 UTC
Nikdo mi nemůže tvrdit, že funguje 30 let a doménu si založil teprve před ani ne 3 měsíci. Navíc uvádět, že se jedná o celosvětovou a prestižní záležitost. Mám snad máslo na hlavě?

Během telefonátu jsem bleskově vyhledal článek s názory na "European Who is Who" a objevil jsem tento blogový článek s nespočtem komentářů: http://www.blook.cz/2008/08/16/encyklopedie-who-is-who/

Po pátrání na webu jsem objevil článek respektovaného bloggera v americe http://voices.yahoo.com/whos-registry-academic-excellence-what-854241.html?cat=4 s odkazem na originální zdroj, který tito "podvodníčci" napodobují. Jedná se o americkou organizaci s totožným zaměřením http://www.internationalwhoswho.com/ Oficiální název je "Who's Who", podvodníčci vedení Ralph Huebnerem, zvolili velmi podobný název "Who is Who". A aby to znělo víc oficiálně přidali klasické přídomky majestátnosti "European Who is Who Association".



Po asi půl hodinovém telefonátu jsem z operátorky "vypáčil" v jakém rozsahu provádí výtisky. Údajně to jsou to asi 2.000 za rok. Nevěřím samozřejmě ani jednomu slovu, které operátorka řekla. Ve skutečnosti to může probíhat i tak, že zaplatím 14.500 CZK za jeden výtisk knihy, který mi pošlou a budu žít v domění, že se kniha objevuje všude na světě, jen ji zrovna nemají v žádném knihkupectví poblíž (to je ale náhodička, že?).

Proč osobní schůzka?

Na osobní schůzce jde podvodník dobře připraven. Zpravidla má již předvyplněnou smlouvu s Vašimi základními údaji, to proto, aby se co nejvíce urychlilo Vaše impulsivní rozhodnutí a došlo k prodeji.

Pozor na věc! Po první schůzce nikdy nic nepodepisujte! Obchodník na Vás bude chtít zatlačit omezenou nabídkou, možná zkusí nadhodit výraznou slevu, aby Vás ke koupi pochybné služby dotlačil.

Co závěrem?

Máte podobnou zkušenost? Napište do komentářů, budu se těšit. K závěru bych snad jen (zas a znovu) dodal "Používejte selský rozum, vyplatí se to!" :) a mějte se fajn.