čtvrtek 19. září 2013

Smrt katalogům bez kontextu

"Náš katalog má dobrý link pro SEO" WTF?

Dneska jsem měl dobrej budíček. Volal mi nějaký pán, že nabízí "kvalitní" zápis do jejich nového katalogu.

Jestli mě už trochu znáte z předchozích článků, tak to je konverzace, na které si vždy rád pochutnám. Začla série mých klasických otázek.


Prý se liší od ostatních katalogů, že si tam můžu napsat klíčová slova a to z nich prý dělá dobrý odkaz. Údajně dobrý pro SEO. (Dostáváme se na tenký led.) Tak jsem se zeptal, proč si myslí, že dnes lidé vyhledávají v katalozích? Odpovědí mi bylo, že prý jejich konkurenci (živé firmy) to funguje. Otázka padla přímo takto, cituji "Tak jakto, že to Živým firmám funguje?".

Po mojí otázce "V jakém kontextu se zápisy tvoří" zůstal však volající beze slova. Žádný kontext totiž zápis neobsahuje.

Co je to kontext zápisu v katalogu

Představme si, že jsme výrobce skleníků. Má pro nás zápis v katalogu význam? V katalogu je zpravidla velké množství zápisů a stále roste. Navíc zápisy jdou napříč všemi řemesly. Kontext se ztrácí.

Pro nás, jako pro prodejce skleníků má větší smysl být zapsaný (když už, tak) v zahrádkářském katalogu, kde je skleník souvisejícím produktem a všechny zápisy jsou v KONTEXTU. Pak se dá mluvit o lepším zápisu (zdráhám se ale použít slovo "kvalitní zápis").

Proč tedy katalogy neudělají zápisy v kontextu

Protože je s tím mnoho práce a nikdo nechce skutečně "makat". Je totiž těžké dávat k sobě vhodné firmy a seskupovat je pod tématické kategorie (a nemyslím tím jen kategorie "auto-moto", "krmiva"... apod.) Stále se budeme i tak dostávat do kolečka kdo v katalogu vlastně je, nemusí tam totiž být kvalitní firma, která právě o katalogu ani neví a nebo si nepřeje platit. Provozovatel katalogu se vyhýbá tomuto zamyšlení a raději bude prosazovat že nabízí fakt "kvalitní link"

Provozovatel katalogu jde v drtivé většině cestou "rychlého výdělku" a umí si spočítat, že i kdyby nastavil 900 CZK za rok, při množství zápisů od 1000 firem a podnikatelů se dostává k 1 milionu korun za rok. Dobrý přivýdělek, že? Aby byl tento trend zvládnutelný do tří let, je nutné přemluvit k platbě do katalogu vždy jen jednoho člověka za den. Ano pouze jednoho.

365 dnů = 1 rok
1095 dnů = 3 roky

1095 uživatelů při 900 CZK/rok tarifu = 985.500 CZK / rok

Provozovatel se tak dostane na přivýdělek 82.125 CZK / měsíčně


Dají se akvizice do katalogu zvládnout v jedné osobě?

Ano dají. Dnes to je bez nákladů, stačí mít neomezený tarif a chuť někomu pořád volat a nabízet. Představte si ale, že na to budete dva, tři, čtyři. Šance se zvyšují.

Zvyšuje se i hodnota pro nabrané klienty? Neblázněte. Stále zde chybí kontext, chybí nápad, pořád se totiž bude jednat o další "mrtvý" zápis do katalogu, stejně jako jej nabízí naši staří známí od Seznamu, Živých firem,

Předpokládejme že zápis do katalogu přináší dobrý link pro SEO

A pojďme na to selským rozumem. Proč mi tedy operátor vůbec volá? Proč jsem jeho kvalitní katalog neobjevil v běžném zápisu ve fulltextu? Proč mi jeho kvalitní obsah nebije do očí v sociálních sítích, kde si tento cenný klenot budou lidé sdílet a experti z mojí branže chválit? Na tyto otázky nemusím snad ani dávat odpovědi.

Musíte mít vždy připravenou alespoň jednu otázku "selského rozumu"

Provozovatel katalogu (nebo operátor, nebo kdo mi to volal) komentoval zápisy, že se prý ukazují na první straně ve vyhledávači. Je to možné? Vyžádal jsem si tuto studii (ještě mi nebyla zaslána), uvidíme jestli mi to pošlou, potom zde jistě updatuji tento blog s konkrétními daty. Do té doby zůstávám klasicky skeptický a každý nový katalog bez kontextu pro každého marketéra bude trnem v oku, protože nám odčerpávají finance našich budoucích koncových klientů. Stejně jako to dělají SEO agentury, které se s podobnými "chytrými" řešeními "bez práce" paktují.

A co si myslíte vy o zápisu v katalogu? Rád si o tom přečtu v komentářích pod tímto příspěvkem. Mějte se moc fajn :)

Filip