pátek 15. února 2013

Když konkurence nakupuje Facebook fanoušky

Nakupují se Facebook fanoušci v ČR?

V předchozím článku http://blog.silawebu.cz/2013/02/buy-facebook-likes-koupit-fanousky.html jsem rozebral jak to je s nákupem fanoušků Facebooku. Po krátkém průzkumu mohu říci, že nakupování fanoušků Facebooku není v naší zemi příliš rozšířené mezi SEO agenturami. Jiné obory jsem zatím nezkoumal.

Avšak u jedné SEO agentury jsem zaznamenal prudký nárůst fanoušků facebooku ze dne na den. Lze tedy s čistým svědomím říci, že se jednalo o nákup falešných fanoušků.


Pojďme se podívat blíže k využití takového nákupu falešných fanoušků, který tato společnost využila.

Jak si možná dobře pamatujete v minulém článku jsem psal, že pokud nakoupíte Facebook fanoušky, dostanete se do rizika zákazu od Facebooku a jediný pozitivní efekt je vizuální. Také je riziko, že se Vaše příspěvky na zdi nezkopírují danému procentu Vašich skutečných fanoušků a nebudou o novinkách včas informováni.

Jak nákup fanoušků chytře zneužít?

Společnost o které je tu řeč, si dala do patičky webu button s číslem počtu lajků Facebook přátel. Dosáhla tak vizuálního efektu, že je stránka hodně oblíbená. Přitom se pod 1.300 fanoušky skrývá zlomek těch skutečných (ne víc jak 300).


Pořád Vám to nedochází? Pojďme se podívat na počet fanoušků oficiálního Facebooku.


Čísla zjevně nesedí, přitom jsem snímky prováděl současně. Na tlačítku v patičce webu je přes 1.300 fanoušků, na oficiálním facebooku jen 873. Jedná se o ty samé facebooky? Nikoli. Jsou dva.

Z předchozí analýzy vychází, že se nakoupilo během jednoho dne 1000 fanoušků na jiný Facebook účet, který je na webu jen pro vizuální efekt. Na tomto účtu kde je nyní přes 1.300 fanoušků existují robotizované účty (mrtvé účty) fanoušků a zde tato SEO agentura své aktivity ani neprovádí.

Pro komunikaci je veden jiný účet, kde je počet fanoušků nižší (873), ale také není zcela jisté, zda je toto číslo tvořeno fanoušky, nebo z části nakoupenými "fake" fanoušky.

Co z toho plyne závěrem?

Závěrem bych upozornil na skutečnost, že s počtem fanoušků Facebooku opravdu lze manipulovat. Při hodnocení "kvality" společnosti bych se neřídil pouze signály, které vycházejí z čísel počtu fanoušků Facebooku, ale zvážil bych jiné parametry. Zda společnost odpovídá včas na emaily, zda se na svém Facebooku věnuje svým fanouškům, zda má dostatečné a průkazné reference a zda dodržuje etiku obchodování a jiné.

Tento článek není namířen proti žádné SEO agentuře, pouze informuje o výsledku analýzy, kterou jsem prováděl a má svobodný informativní charakter.

Pokud máte nějaké podněty a dotazy, sem s nimi :)

Filip Novák
SEO analytik www.silawebu.cz