pondělí 2. ledna 2012

Jak vybrat barvu pro web

Dnes je druhý den roku 2012. A hned ze začátku se pustíme do podrobného rozboru, ke kterému jsem se dopracoval prostudováním několika zajímavých článků a studií. Zde je přehled barev a vysvětlení k čemu se nejlépe na webu hodí:

ŽLUTÁ - barva působí radostně a optimisticky. Dodává prostoru webu slunečný a radostný nádech. Protepluje a prosvětluje prostor webu a opticky jej zvětšuje. Má uvolňující účinek na lidskou psychiku, působí povzbudivě a podněcuje k vyššímu pracovnímu výkonu. Tato barva se hodí tam, kde chceme vytvořit optimistickou atmosféru. Působí pozitivně na trávící ústrojí (vyvolává chuť k jídlu) a pomáhá odstranit únavu. Nejvhodnější je pro weby restaurací, návodů na recepty, weby jídelen a stravoven, také se hodí pro obchodní weby a design webu pro dětské potřeby. Intenzivní odstíny na velkých plochách mohou vytvářet napětí. Světlé odstíny žluté na velkých plochách po celém webu prostor opticky zvětšují a odlehčují. Harmonické kombinace vytvoříme ve spojení s odstíny modré, která je barvou doplňkovou, nebo se zelenou.

ORANŽOVÁ - působní dominantně. Vyvolává v prostředí prvků webu mocný dojem. Proteplí a rozjasní tmavý design webu. Je velmi podmanivá - působí dominantně až okázale. Posiluje vitalitu, dodává elán a chuť do života a vyvolává činorodost. Oranžovou použijte pro tmavý základní design, ideálně pro web diskotéky, nebo zábavní a kulturní akce. Je velmi oblíbená, protože vzbuzuje optimismus a chuť k jídlu. Syté odstíny navozují pocit vzrušení nebo ohrožení. Vhodnou barvou ke kombinování je doplňková modrá, zelená, fialová a žlutá. Stejné barvy, ale v jiném dekoru webdesign sjednotí. Na velkých plochách docílíme značné optické efekty: web s velkými vzory na pozadí vypadá menší, drobné motivy v pozadí webu ho však zdánlivě zvětšují.

ČERVENÁ - přináší kontrast a dynamiku. Je velmi výrazná a její použití v návrhu webu třeba pečlivě zvážit. Má silný emociální náboj a stimulační účinky. Navozuje intimní atmosféru, příliš velké plochy a syté odstíny mohou vyvolávat úzkost až agresivitu. Proto je vhodné uplatnit ji v menším měřítku, na jednotlivých částech menu nebo na zvýraznění důležitých částí. Barva ohně je vhodná pro weby, kde se počítá se zábavou a čilým ruchem. S oblibou se používá na hračky a webdesign kde se cílí na mladý segment. Vnáší temperament do nevýrazně laděného webu. Upoutává pozornost a povzbuzuje fyzickou aktivitu (zvyšuje srdeční tep i krevní tlak a zrychluje dýchání), ve velkých plochách je však příliš dráždivá. Tóny do fialova působí tajemně a slavnostně. Červená ladí s doplňkovou zelenou, nebo s modrou barvou.

ZELENÁ - symbolizuje vyrovnanost, jaro a naději. Má ze všech barev nejširší škálu odstínů, které se na webu dají navzájem dobře kombinovat. Tato barva představuje rovnováhu a stabilitu. Uvolňuje napětí, zvyšuje pozornost a podporuje duševní činnost. Žlutozelená proteplí atmosféru webu. Všeobecně se zelená hodí do webdesignu ložního sortimentu, čajoven, wellness a témat k relaxaci a odpočinku. Tato barva má i příznivé zklidňující účinky na psychiku a sluchové ústrojí. Působí pozitivně také na srdce a krevní oběh. Doplňkovou barvou je červená, oranžová a žlutá, v malém množství i modrá.

MODRÁ
je barvou klidu a harmonie. Je to také hlavní barva, kterou jsem zvolil pro design svého webu (www.silawebu.cz). Dodává webdesignu elegantní a slavností ráz. Představuje uvolnění, klid, symbolizuje svěžest. Podporuje duševní soustředění a orientaci na vnitřní prožitky. Světlé tóny na velkých plochách webu působí studeně, vyvážíte je zařízením jednotlivých prvků webu v teplých barvách. Tuto barvu použijeme v návrhu, kde má působit dojmem čistoty, nebo kde se chceme uklidnit a soustředit. Jedná se zejména o weby se sortimentem koupelen, ložního vybavení, firemní weby. Modrofialová je určena pro slavností a mimořádný dojem. Modrá charakterizuje introvertní povahu. Je chladná, vyvolává dojem hloubek a dálek. Intenzivní odstíny působí pozitivně na oblast hlavy. Hodí se k červené i žluté, doplňuje ji oranžová. Kombinace s bílou vypadá slavnostně.

K uvedenému článku bych také rád dodal, že zmíněné barevnosti bych využíval na webech jen v patřičně střídmé míře. Pokud by se jednalo o barevnější web, je vždy základem, aby bylo menu výrazné a aby návštěvník nemusel tu nejdůležitější informaci dlouho hledat.